BKR maakt inzien gegevens makkelijker

Het Bureau Krediet Registratie (BKR) heeft het voor consumenten makkelijker gemaakt om online hun gegevens in het kredietregister in te zien, meldt het BKR woensdag in een persbericht.

De mogelijkheid voor consumenten om gratis hun dossier in te zien bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) kent geen limiet meer. Dat maakt de stichting bekend nadat het hierover op de vingers werd getikt door de Autoriteit Persoonsgegevens.

Ook de wachttijd is teruggedrongen. Tot nu toe kon een gratis aanvraag maximaal vier weken duren, vooral onhandig als consumenten voor een gesprek met hun hypotheekadviseur al hun kredietstatus wilden weten. Een betaalde aanvraag werd echter veel sneller afgehandeld.

De maximale wachttijd van vier weken geldt nu alleen nog als een verzoek tot inzake per post wordt gedaan. Bij een digitaal verzoek krijgen consumenten binnen een werkdag inzage in hun gegevens. Als die niet direct vindbaar zijn, kan het maximaal drie dagen duren.

Consumenten kunnen via het nieuwe systeem per direct online hun gegevens bij het BKR opvragen via een webpagina. Ter identificatie gebruikt het BKR het iDIN-systeem. Hiermee kunnen consumenten zich identificeren met behulp van hun bank. Via een systeem dat op een vergelijkbare manier werkt als iDeal worden persoonsgegevens via de bank verstrekt.

Benieuwd naar wat Geldhuys Financiële Diensten voor u  zou kunnen betekenen? Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek. Dit kan overdag, ’s avonds of in het weekend bij ons op kantoor of bij u op locatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *